Friday, November 2, 2018

Bagaimana Menulis Surat Berhenti dan Desist dan Menghentikan Pelanggaran Hak Cipta

Apabila anda memiliki hak cipta - sama ada untuk artikel, lagu, reka bentuk laman web, atau apa pun yang anda buat yang layak untuk perlindungan hak cipta - anda mempunyai hak eksklusif tertentu untuk kerja anda. Ini termasuk hak eksklusif untuk mengedarkan salinan karya anda atau mempamerkannya di khalayak ramai.

Tetapi bagaimana jika seseorang melanggar hak tersebut, mungkin dengan mengarang lagu anda dalam talian untuk muat turun percuma tanpa kebenaran anda atau menjual salinan novel anda?

Sebagai pemilik hak cipta, anda berhak menyaman seseorang melakukan pelanggaran hak cipta - tetapi tidak semua orang mahu bertindak balas dengan kuasa penuh undang-undang. Ada kemungkinan bahawa anda tidak keluar untuk mengumpul ganti rugi atau kehilangan keuntungan: anda hanya mahu pelanggaran itu berhenti.

Cara Menulis Surat Berhenti dan Desist

Surat penangguhan dan desist anda harus mengandungi unsur berikut:
Tarikh
Nama dan alamat anda
Nama dan alamat orang yang melakukan pelanggaran hak cipta
Nombor pendaftaran hak cipta rasmi anda
Tajuk rasmi kerja anda seperti yang ditulis pada pendaftaran hak cipta anda
Tarikh pendaftaran hak cipta anda
Satu pernyataan yang memberi kesan bahawa anda berhak meminta mahkamah untuk memberikan ganti rugi kepada anda di bawah Undang-undang Hak Cipta AS
Pernyataan yang anda mahukan pelanggaran itu untuk berhenti dengan serta-merta, dan jika pelanggaran hak cipta tidak berhenti, anda akan meneruskan remedi yang diberikan kepada anda oleh Undang-undang Hak Cipta Amerika Syarikat
Ia biasanya merupakan idea yang baik untuk menghantar satu salinan surat berhenti dan berhenti kepada pihak yang melanggar hak cipta, serta peguamnya. Sudah tentu, anda juga akan menyimpan salinan sendiri.


No comments:

Post a Comment